Dalton – vrijheid & verantwoordelijkheid

“Opvoeden lijkt bijna een puppytraining geworden.”

Voor de Correspondent interviewde Lex Bohlmeijer filosofe Daan Roovers over opvoeding (Bohlmeijer, 2017).
Bovenstaande uitspraak komt van haar. Ze bedoelt ermee dat ouders (of opvoeders) kinderen tegenwoordig trainen in veters strikken, de tafels leren, koken e.d., met daarbij de verwachting dat als kinderen dit soort zaken kunnen, het dan ook klaar is om zelfstandig de wereld te betreden.

Daan Roovers is het daar niet mee eens.
Ze vindt dat kinderen ook mee moeten krijgen hoe de wereld in elkaar zit en hoe zij zich daartoe kunnen verhouden.
Een belangrijk aandachtspunt is volgens haar dat je (zeker in deze tijd) moet leren hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden. Anders worden we gedurende de dag gestuurd door impulsen (social media, nieuwe opdrachten e.d.). Roovers stelt zelfs dat deze vaardigheid noodzakelijk is om gezond en vitaal te kunnen blijven, anders raak je overspannen.

Over opvoeding heeft ze een duidelijke mening.
Het is tegenwoordig erg moeilijk om je met de opvoeding van een ander te bemoeien.
Ook binnen families en vriendenkringen wordt er weinig over opvoeding gesproken. De opvoeding vindt tegenwoordig vooral plaats in het kerngezin (dat veel kleiner is dan vroeger).
Eenzaam, noemt Roovers dat.
Maar: It takes a village to raise a child
(Je hebt een heel dorp nodig om een kind op te voeden).

Mensen gaan tegenwoordig niet meer naar de buren om over hun kind te praten en hun zorgen te bespreken, maar gaan direct naar een deskundige. Een deskundige werkt echter probleem-gestuurd. Die zal niet gauw zeggen dat iets wel overgaat, of dat “we het even aankijken”. Daardoor wordt het probleem groter.
Wat overigens niet wil zeggen dat alle problemen met alleen buren, vrienden en familie kunnen worden opgelost.

Wat zou volgens Roovers wél werken?
Ze haalt daarbij de filosoof Rousseau aan, die als standpunt hanteerde, dat kinderen alleen kunnen leren van zichzelf, van de natuur en van hun opvoeder(s).
Hoe stelde hij zich dat voor?

  • Blijf in de buurt van je kinderen lopen,
    letterlijk (maar wel op gepaste afstand, zodat ze zelf fouten kunnen maken) en
    figuurlijk (weet wat hen bezighoudt).
  • Geef je kinderen oprechte aandacht.
  • Breng zoveel mogelijk tijd met je kinderen door, waardoor je de tijd kunt ‘verliezen’ omdat je je overgeeft aan het tempo van je kinderen. Dat levert veel ontspanning op.

En vervolgens, voegt Roovers toe, is het belangrijk om als opvoeders moed te tonen om bijvoorbeeld door te zetten; verantwoordelijkheid te tonen en (als kinderen bang of verdrietig zijn) een optimistisch perspectief te bieden.
Daarmee kun je laten zien dat je wel enige grip op de wereld om je heen kunt hebben. Zoals dat je zelf een bijdrage kunt leveren aan de zorg voor het klimaat (bijv. afval scheiden) of de zorg voor anderen (elkaar helpen).

Hoe ziet dat er op onze school uit?
We streven ernaar zoveel mogelijk met ouders in gesprek te zijn.
Daarbij hebben we een boel kennis in huis en kunnen we gemiddelden destilleren.
Maar – ondanks dat alles – hebben wij de wijsheid niet in pacht.

U als ouders (opvoeders) hebt de meeste kennis over uw kind als kind. Door deze kennis met elkaar in verband te brengen, kunnen we samen zorgen dat we uw kind(eren) helpen zich in een veilige omgeving te ontwikkelen.
Ook wij slaan daarbij natuurlijk weleens de plank mis. Daar zijn we mens voor.
Maar als we het samen doen, zijn we in elk geval minder eenzaam in onze zoektocht naar de zo optimaal mogelijke omgeving voor de ontwikkeling van de kinderen waar wij verantwoordelijk voor zijn.

 

Bron

Bohlmeijer, L. (2017). Luisteren: Er is een nieuw opvoedideaal nodig, stelt deze filosofe. Geraadpleegd op 12 april 2017 van https://decorrespondent.nl/6520/luisteren-er-is-een-nieuw-opvoedideaal-nodig-stelt-deze-filosofe/249875994280-37a26bcf

NIEUWS

  • GEPLAATST OP 21 JUNIBakelpraatje 14

    Vandaag is een nieuwe uitgave van het Bakelpraatje verschenen. Heeft u het Bakelpraatje niet ontvangen, […]

    Lees meer...
  • GEPLAATST OP 21 JUNIVragenlijsten tevredenheid ouders en leerlingen

    In april 2019 hebben de ouders en leerlingen van alle Optimusscholen een vragenlijst tevredenheid ingevuld. […]

    Lees meer...
  • GEPLAATST OP 7 JUNIBakelpraatje 13

    Vandaag is een nieuwe uitgave van het Bakelpraatje verschenen. Heeft u het Bakelpraatje niet ontvangen, […]

    Lees meer...

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

Wilt u onze nieuwsbrief digitaal ontvangen? Geef dan hieronder uw e-mailadres op.

Daltonschool de Bakelgeert

Stationsweg 40
5831CR
Boxmeer

T: 0485-573386
E: directie.bakelgeert@optimusonderwijs.nl

Daltonschool de Bakelgeert

Stationsweg 40
5831CR Boxmeer
BEL Daltonschool de Bakelgeert MAIL Daltonschool de Bakelgeert

VOLG Daltonschool de Bakelgeert OOK OP SOCIAL MEDIA!

OF DOWNLOAD ONZE APP IN DE APPSTORE / PLAYSTORE