Dalton: vertrouwen

Voor daltonscholen (en voor wie niet?) is Vertrouwen de belangrijkste basis om kinderen zich te laten ontwikkelen tot ‘mens zonder vrees’.

140414 Daltonmodel-nieuw compleet

Vertrouwen in jezelf, vertrouwen in de ander. Vertrouwen dat het goed komt.
Dat is niet altijd makkelijk. Soms lijkt het of er iets in de weg staat, zeker wanneer het leren betreft. Natuurlijk zijn er zaken die om voorrang vragen. Gezondheid (ook erg belangrijk: genoeg te eten hebben), je veilig voelen, een dak boven je hoofd.
Maar als aan die voorwaarden is voldaan, vertrouwen we erop dat iedereen gemotiveerd is om te leren. Onderzoek (Deci, 1969) wijst uit dat iedereen wil leren. En dat het zelfs demotiverend werkt, wanneer er een beloning tegenover staat. Rutger Bregman schreef hierover een artikel op de Correspondent. Hij citeerde Jos de Blok (Buurtzorg), die reageerde op de vraag wat de grootste risico’s zijn van intrinsieke motivatie: “Dat mensen te hard werken”.

Bregman: ‘Iedere ouder weet dat kinderen als nieuwsgierige en speelse wezens geboren worden. (…) Waar het onderscheid tussen ‘werken’ en ‘spelen’ is vervaagd, we onze talenten kunnen ontwikkelen en onze dromen najagen.’ De vraag luidt, aldus Deci (in Bregman, 2016), hoe we een samenleving scheppen waarin mensen zichzelf motiveren.

De kunst is deze samenleving ook in de school in te richten. Dat is een nobel, maar ook ambitieus doel. We bereiken dat niet van de ene op de andere dag. De eerste stap die we daarbij aan het zetten zijn, is dat we  onszelf trainen om de kinderen te laten oefenen in het zelf nadenken over wat ze willen leren, wat ze gaan leren, hoe het gaat tijdens het werken en hoe ze het hebben aangepakt.
Dat ze trots mogen zijn op wat ze bereikt hebben.
Dat er altijd dingen zullen zijn, die beter kunnen. Maar dat dat mag. En dat dat goed is.
Dat we er vertrouwen in hebben dat het goed komt. Nu. Of wat later.
Daarmee bieden we ze handvatten voor grip hun eigen toekomst.

Loesje leert van gelukkige leraren

Bronnen:

Berends, R. en Wolthuis, H.J.A.M. (2014). Focus op Dalton. Deventer: Saxion University Dalton Press.

Bregman, R. (2016). Weg met controle. Leve de intrinsiek gemotiveerde mens. De Correspondent. Geraadpleegd op 8 december 2016. https://decorrespondent.nl/5445/weg-met-controle-leve-de-intrinsiek-gemotiveerde-mens/208677114855-b276e931

Vermulst, R. (z.d.). Van gelukkige leraren leer je de mooiste dingen. Pinterest School. Geraadpleegd op 8 december 2016. https://nl.pinterest.com/falting/school/

NIEUWS

  • GEPLAATST OP 23 AUGUSTUSBakelpraatje 1

    Vandaag is een nieuwe uitgave van het Bakelpraatje verschenen. Heeft u het Bakelpraatje niet ontvangen, […]

    Lees meer...
  • GEPLAATST OP 23 AUGUSTUSKeukenbazen battle 2019

    Hé keukenprins of -prinses! Doe je mee met Keukenbazen? Ben jij een echte KEI in […]

    Lees meer...
  • GEPLAATST OP 21 AUGUSTUSJaaroverzicht 2019-2020

    Een handig jaaroverzicht met alle vakanties en vrije dagen op 1 A4-tje is te vinden […]

    Lees meer...

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

Wilt u onze nieuwsbrief digitaal ontvangen? Geef dan hieronder uw e-mailadres op.

Daltonschool de Bakelgeert

Stationsweg 40
5831CR
Boxmeer

T: 0485-573386
E: directie.bakelgeert@optimusonderwijs.nl

Daltonschool de Bakelgeert

Stationsweg 40
5831CR Boxmeer
BEL Daltonschool de Bakelgeert MAIL Daltonschool de Bakelgeert

VOLG Daltonschool de Bakelgeert OOK OP SOCIAL MEDIA!

OF DOWNLOAD ONZE APP IN DE APPSTORE / PLAYSTORE