Dalton – samenwerken

Bij de start van het schooljaar is elke groep bezig opnieuw een groep te worden. De kinderen hebben door de vakantie even helemaal los kunnen weken van de eigen groep en moeten weer wennen aan de kinderen. Niet alleen wanneer de groep is samengesteld met andere kinderen. Dit geldt ook voor de kinderen die elkaar zes weken niet hebben gezien en terugkeren in hun bekende groep. Iedereen groeit namelijk ook altijd hard in de vakantie, niet alleen fysiek – ook geestelijk, als mens.
De periode van de zomer- tot de herfstvakantie noemen we dan ook de Gouden Weken. In deze weken staat, naast het reguliere lesprogramma, de groepsvorming centraal. Dat kan ook niet anders. Iedereen verwerft zich opnieuw een plekje in de groep. En dat gaat gepaard met fasen van kennismaken en afspraken formuleren (norming), ‘uitvechten’ wie welke rol mag nemen (storming), samenwerken en opnieuw zoeken naar je plek (forming) tot het vinden van je plek en een prettig speel-, leer- en werkklimaat (performing).

Dat is de reden dat we zijn gestart met het thema Samen, waarbij samenwerking centraal staat. Samenwerking binnen de groep, binnen de school en binnen het gebouw. Want de kinderen zitten nu niet meer bij elkaar als Bakelgeert, maar als deel van ’t Bolwerk.

De samenwerking zoeken we in de klas door samen te spelen en te werken, te reflecteren op hoe het samenwerken verloopt en hier ik- en groepsdoelen aan te koppelen. Binnen het gebouw zoeken we ook de samenwerking met kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd. De speel-/leerpleinen zijn elk gericht op de kinderen van een leeftijdsgroep. Kinderen spelen buiten tijdens de pauzes met andere kinderen die qua leeftijd bij hen passen.
Ook de teamleden zoeken de samenwerking op. Het geeft een prettig gevoel te kunnen overleggen met een collega die eenzelfde groep heeft. “Je staat er niet alleen voor.” Daardoor vinden er ook voor leerkrachten intensieve leerervaringen plaats, die maken dat we er samen beter van worden.

En net als in de samenwerking en groepsvorming van de eigen groep, is het ook in het grotere geheel van de onder-, midden- of bovenbouw zoeken naar een plek. We streven er in elk geval naar de kinderen met alle andere kinderen te laten samen spelen. Daarbij maken we geen onderscheid tussen de verschillende organisaties.

We werken ook graag samen met u, ouders.
Samen zijn we immers verantwoordelijk voor de opvoeding en ontwikkeling van uw kind. Heeft u vragen, opmerkingen of aandachtspunten? Laat ze ons weten. Dan kijken we samen naar een oplossing.

NIEUWS

  • GEPLAATST OP 29 NOVEMBERBakelpraatje 5

    Vandaag is een nieuwe uitgave van het Bakelpraatje verschenen. Heeft u het Bakelpraatje niet ontvangen, […]

    Lees meer...
  • GEPLAATST OP 8 NOVEMBERBakelpraatje 4

    Vandaag is een nieuwe uitgave van het Bakelpraatje verschenen. Heeft u het Bakelpraatje niet ontvangen, […]

    Lees meer...
  • GEPLAATST OP 8 NOVEMBERBoekpresentatie

    Dinsdag 5 november jl. heeft kinderboekenschrijfster Kristine Groenhart het eerste exemplaar van het boek Orsippus […]

    Lees meer...

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

Wilt u onze nieuwsbrief digitaal ontvangen? Geef dan hieronder uw e-mailadres op.

Daltonbasisschool de Bakelgeert

Stationsweg 40
5831CR
Boxmeer

T: 0485-573386
E: directie.bakelgeert@optimusonderwijs.nl

Daltonbasisschool de Bakelgeert

Stationsweg 40
5831CR Boxmeer
BEL Daltonbasisschool de Bakelgeert MAIL Daltonbasisschool de Bakelgeert

VOLG Daltonbasisschool de Bakelgeert OOK OP SOCIAL MEDIA!

OF DOWNLOAD ONZE APP IN DE APPSTORE / PLAYSTORE