Dalton: Balans tussen cognitieve en persoonlijke ontwikkeling

Afgelopen maandag stond in nrcnext een artikel van Joep Dohmen over wat in het onderwijs gaande is. De afgelopen jaren is er erg veel aandacht gegaan naar de cognitieve ontwikkeling. Zeker, het was nodig dat er resultaten behaald worden. Daar is het onderwijs immers in de eerste plaats voor bedoeld. Maar – en dat wisten wij, onderwijsmensen, allang – brede ontwikkeling is zoveel belangrijker dan alleen de cognitieve ontwikkeling.

“De fundamentele vraag ‘Waartoe dient ons onderwijs?’ dreigt uit beeld te raken”, aldus Dohmen. Door veranderingen in de maatschappij, die leidden tot meer markt, wetenschap& techniek en grote media-invloed en daartegenover minder tradities, religies en traditionele moraal, moeten wij mensen ons gedwongen bezighouden met zelforganisatie.
Voor ouders en leerkrachten komt Bildung (brede vorming, PV) vandaag neer op ‘begeleide zelfvorming’, het versterken van het morele kompas en praktische wijsheid van jonge mensen. (…) Het kind moet zelf nadenken, oordelen, een goed verhaal maken. Hij moet veel oefenen, zichzelf inspannen, moeite doen, tegenslag overwinnen.”(Vrij naar Dohmen, 2016).

Laten wij dat nu nét in het Koersplan van Optimus (http://www.optimusonderwijs.nl/wereldonderwijs-5-oktober/) én als ons schooldoel hebben gesteld.
Dalton gaat uit van een goede balans tussen cognitieve en persoonlijke ontwikkeling. Dat laten we zien door nu stevig te investeren in ons spellingonderwijs. En daarnaast veel aandacht te schenken aan reflectie.
Reflectie houdt niet op bij onze gesprekken met individuele kinderen, maar wordt dagelijkse kost in onze lessen. We zijn als team hard aan het oefenen met het stellen van de juiste vragen. Voor, tijdens en na de les. Om ervoor te zorgen dat kinderen zelf goed leren nadenken over waarom zij iets moeten doen, wat zij moeten doen, hoe ze dat moeten doen. Daarbij benoemen we de relatie met het kind als belangrijkste uitgangspunt.

Vanuit de overtuiging het beste te willen voor elk kind, slaan we desondanks de plank heus weleens mis.
We vinden het dan erg belangrijk dat we daarover in gesprek kunnen, met kinderen én met ouders.

Bron:
Dohmen, J. (21 november 2016). Stop het narcisme, doe aan Bildung. nrcnext, p. 30

NIEUWS

  • GEPLAATST OP 23 AUGUSTUSBakelpraatje 1

    Vandaag is een nieuwe uitgave van het Bakelpraatje verschenen. Heeft u het Bakelpraatje niet ontvangen, […]

    Lees meer...
  • GEPLAATST OP 23 AUGUSTUSKeukenbazen battle 2019

    Hé keukenprins of -prinses! Doe je mee met Keukenbazen? Ben jij een echte KEI in […]

    Lees meer...
  • GEPLAATST OP 21 AUGUSTUSJaaroverzicht 2019-2020

    Een handig jaaroverzicht met alle vakanties en vrije dagen op 1 A4-tje is te vinden […]

    Lees meer...

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

Wilt u onze nieuwsbrief digitaal ontvangen? Geef dan hieronder uw e-mailadres op.

Daltonschool de Bakelgeert

Stationsweg 40
5831CR
Boxmeer

T: 0485-573386
E: directie.bakelgeert@optimusonderwijs.nl

Daltonschool de Bakelgeert

Stationsweg 40
5831CR Boxmeer
BEL Daltonschool de Bakelgeert MAIL Daltonschool de Bakelgeert

VOLG Daltonschool de Bakelgeert OOK OP SOCIAL MEDIA!

OF DOWNLOAD ONZE APP IN DE APPSTORE / PLAYSTORE