Groep 6/7

Fides: Jassen

Afgelopen maandag was de laatste bijeenkomst van Fides. Alle kinderen hadden mooie ”100% ”shirts aangetrokken en gingen vol enthousiasme naar binnen.
Bij binnenkomst hingen er 14 gevoelens en gedragingen aan de muur. De zogenoemde jassen die je aan kan trekken. Variërend van boos en verdrietig tot stoer, verlegen en eenzaam.Voor de kinderen herkenbare gevoelens.
Er werd stilgestaan bij de verschillende jassen die je aan kan trekken. Jassen die fijn zijn maar soms ook kunnen knellen. Voor iedereen is er een jas.
Welke jas past heel goed bij je en op welke jas ben je trots? Dat zijn de vragen waar mee gewerkt is. Ook, welke jas je wel wat vaker aan zou willen trekken.
Er werd heel eerlijk gekozen. Iedereen koos voor zichzelf en maakte een eigen keuze. Knap hoor! De kinderen hebben aan elkaar vragen gesteld over de jassen. Hoe kan het dat iemand bij de jas boos gaat zitten als wij diegene niet boos zien in de klas? Er werden mooie vragen gesteld en eerlijke antwoorden gegeven.
Als afsluiter hebben ze de opdracht met de tent uitgevoerd. Een aantal weken geleden is deze opdracht al eens aanbod geweest. De opdracht werd nu iets moeilijker, er mocht niet meer gesproken worden. Het voorbereiden en goed naar elkaar kijken zouden ze kunnen helpen.
Na een keer oefenen ging het de tweede keer helemaal goed. Ze hebben naar elkaar gekeken en geluisterd. Goede samenwerking!
Dit was de laatste training van Fides. De kinderen hebben zich zichzelf laten zien, ontwikkeld en kwetsbaar durven opstellen. Een bijzondere periode, waarin iedereen hopelijk veel heeft mogen leren. De komende tijd zal er in de klas en op school vaak terug worden gekeken naar Fides en aandacht worden besteed aan datgene we hebben geleerd.
We hopen dat door de trainingen de kinderen in zichzelf geloven en ervaren hebben dat zij 100% oké zijn.

Stagiaire stelt zich voor: juf Sabien

Beste ouders/verzorgers,

Afgelopen week ben ik als stagiaire in groep 6/7 begonnen. Dit zal u misschien al vernomen hebben. Ik stel me daarom graag even kort aan u voor: ik ben Sabien Verberkt, 20 jaar oud en ik ga het komende halfjaar stagelopen in groep 6/7 bij uw zoon of dochter in de klas. Dit doe ik in het kader van mijn opleiding Pabo in Nijmegen. Hier woon ik ook op kamers en ik kom oorspronkelijk uit Sint-Anthonis waar ik in de weekenden ook te vinden ben. Ik studeer nu aan het eerste jaar op de Pabo, hiervoor heb ik de opleiding Onderwijsassistent gedaan en mijn diploma daarvoor gelukkig ook behaald. Toevallig heb ik in mijn eerste jaar van mijn vooropleiding ook al stagegelopen op de Bakelgeert. De aankomende weken ben ik er op de maandagen en dinsdagen. Ik heb dit jaar ook vier stageweken waarin ik de hele week aanwezig zal zijn.

In het begin zal ik vooral veel naar de leerkracht kijken en later in mijn stage zal ik kleine lessen gaan geven en andere activiteiten met kinderen gaan doen.

Het lijkt mij erg leuk om in deze klas stage te gaan lopen! Als u nog vragen heeft kunt u mij altijd aanspreken in de klas.

Met vriendelijke groet,

Sabien Verberkt

Klassendoel groep 6/7

Daltonpijler: verantwoordelijkheid

KLASSENDOEL: Ik ben verantwoordelijk voor de sfeer in de groep.

Ik zie: kinderen rekening houden met elkaar, elkaar helpen, kinderen die zichzelf kunnen zijn, kinderen goed werken, kinderen lachen, blijde gezichten.

Ik hoor: kinderen elkaar complimenten geven, elkaar helpen, positieve dingen zeggen, kinderen lachen, gezelligheid, rustige werksfeer, werkende kinderen.

Ik voel: me fijn als ik een complimentje krijg, me fijn als ik een complimentje geef, blijheid, gelukkig, trots, fijn gevoel, rust in mezelf.

 

FIDES: ojee/okee

Vandaag begonnen we erg relaxed. Op een matje gingen we aan de hand van rustgevende muziek en geleid door Ingrid aan de slag met ontspanningsoefeningen. Dit sluit mooi aan bij hoe we hier in de klas weleens aandacht aan schenken met ‘Relax kids’, mindfulness/ontspanningsoefeningen in de vorm van sprookjes. Tip: doe dit thuis ook eens. Via youtube is er ontzettend veel te vinden.

Hierna via een actief reactiespel verder met ‘Ojee-okee’. Ons gedrag wordt vooral bepaald door hoe we over iets denken. Wat denken we en hoe? Waarom denken we dit? Klopt dit wel, is het wel gezond? We maken een onderscheid tussen helpende ‘okee-gedachten’ en niet helpende ‘ojee-gedachten’. Ojee-gedachten zijn meestal niet waar. Ze zorgen ervoor dat we ons druk maken om/voor ‘niets’. We krijgen er vaak buikpijn van, hoofdpijn, een trillende stem of nog andere dingen die niet fijn zijn. Je lijf geeft dan een boodschap: je denkt met een ojee-gedachte. Wat is het ergste dat er kan gebeuren helpt ons vaak te relativeren. Okee-gedachten helpen ons gebeurtenissen positiever tegemoet te treden, zelfvertrouwen te krijgen en om ontspannen en zonder vrees in het leven te staan. We leren een positievere band met onszelf en de ander te krijgen.

In de klas gaan we de komende tijd aan de slag met het Ojee/okee-laatje. De ballon, de rugzak en de domino blijven natuurlijk ook gewoon aan de orde van de dag.

Het Fides-ouderboekje is nog gewoon te leen. Geef dit even aan bij de leerkracht.

 

FIDES: matroesjka

Vandaag gingen we aan de slag met de Matroesjka. We maken allemaal moeilijke en pijnlijke dingen mee in ons leven. Sommige raken ons heel diep, zelfs tot ons diepste poppetje. Wat de een heel erg raakt, raakt de ander een stuk minder. Dit is voor iedereen anders. Welke dingen moeten ons diep van binnen raken en waar kunnen we veel van leren? Welke dingen zouden ons niet of minder moeten raken om er iets mee te kunnen en er iets van te kunnen leren?

Naast het bespreken van lastige gebeurtenissen en in hoeverre dit ons raakt, in spelvorm aan de slag, speelden de kinderen ook concrete situaties na waarin ze Henk stevig verbaal mochten aanpakken en waarbij hij de opmerkingen keerde en niet diep liet binnendringen. Daarna werden rollen omgedraaid. Er werd duidelijk dat je reactie uiteindelijk bepaalt hoe diep iets kan binnendringen. Hiervoor heb je natuurlijk 1 ballon nodig: zelfvertrouwen! Dit maak je visueel door je houding, mimiek, stemgebruik, etc. Een intensieve, ‘schurende’ en vooral heel leerzame ochtend!

Techno Promo

De kinderen van groep 6/7 bezochten voor het eerst Techno Promo. https://technopromo.nl/ Ze maakten een prachtig werkstuk, dat ze mee naar huis mochten nemen. Ook werkten ze als dakdekker, stratenmaker, loodgieter, stage builder, etc. Ze experimenteerden met programmeren, 3-D printen en wat niet al. Het was een leuke en leerzame ochtend!

Zie foto’s via myalbum.com

NIEUWS

  • GEPLAATST OP 8 NOVEMBERBakelpraatje 4

    Vandaag is een nieuwe uitgave van het Bakelpraatje verschenen. Heeft u het Bakelpraatje niet ontvangen, […]

    Lees meer...
  • GEPLAATST OP 8 NOVEMBERBoekpresentatie

    Dinsdag 5 november jl. heeft kinderboekenschrijfster Kristine Groenhart het eerste exemplaar van het boek Orsippus […]

    Lees meer...
  • GEPLAATST OP 4 NOVEMBERWij staken op woensdag 6 november!

    Beste ouders / verzorgers, Wij begrijpen dat de situatie over het wel of niet staken […]

    Lees meer...

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

Wilt u onze nieuwsbrief digitaal ontvangen? Geef dan hieronder uw e-mailadres op.

Daltonbasisschool de Bakelgeert

Stationsweg 40
5831CR
Boxmeer

T: 0485-573386
E: directie.bakelgeert@optimusonderwijs.nl

Daltonbasisschool de Bakelgeert

Stationsweg 40
5831CR Boxmeer
BEL Daltonbasisschool de Bakelgeert MAIL Daltonbasisschool de Bakelgeert

VOLG Daltonbasisschool de Bakelgeert OOK OP SOCIAL MEDIA!

OF DOWNLOAD ONZE APP IN DE APPSTORE / PLAYSTORE